Verslag Jaap Edenbaan, Amsterdam – Zesbanentoernooi

Op de Jaap Edenbaan in Amsterdam streden de schaatsers van IJCH tijdens de vierde wedstrijd van het Zesbanentoernooi op 22 november j.l.. Onder uitdagende omstandigheden, met wisselend weer en een bocht met pilonnen, zetten clubleden Stefan Huizenga en Maarten Mastenbroek indrukwekkende prestaties neer.

Stefan Huizenga in de Heren C-wedstrijd

De Heren C-race, met 41 deelnemers, begon met regen en wind. Ondanks de zachte ijsvloer en het warmere weer, toonde Stefan Huizenga zijn aanvalskracht. Halverwege de race, na de eerste premie gewonnen te hebben, zette hij samen met Maarten van der Salm en Dion van Hal een beslissende aanval op. Huizenga sprintte naar zijn tweede seizoenszege, met Van der Salm en Van Hal op respectievelijk de tweede en derde plaats. In de pelotonsprint trok Mark van der Hulst aan het langste eind. Utrechter Viktor Toonen behield zijn leiderspositie in het tussenklassement, eindigend op de dertiende plaats.

Maarten Mastenbroek bij de Masters

De avond sloot af met de Masters-wedstrijd, waar 37 mannen aan de start verschenen. Maarten Mastenbroek, deelnemer van IJCH, maakte deel uit van een kopgroep die na een sterke ontsnapping ontstond. Ondanks enige verwarring over het belmoment en een valpartij in de finale, toonde Mastenbroek zijn klasse. In de finale over vijf ronden versnelde hij twee ronden voor het einde en behaalde zo zijn eerste Zesbanenoverwinning. Utrechtse deelnemers, waaronder Sjoerd Brandt en Jolle Landman, leverden ook sterke prestaties in deze competitieve race.

De avond op de Jaap Edenbaan was er een van gedurfde aanvallen, indrukwekkende sprints en succesvolle ontsnappingen. Huizenga en Mastenbroek hebben hun naam opnieuw laten gelden in het Zesbanentoernooi.

Bron: Marathonschaatsen Utrecht, foto: Maaike Huizenga-De Jong