Op 1 januari werd het NK marathonschaatsen verreden, de eerste echte prijzen werden verdeeld tijdens het Nederlands kampioenschap marathonschaatsen voor neo-senioren in Leeuwarden. De grote favoriet vooraf was Wisse Slendebroek, maar het werd Jesse Vollaard die verrassend de Nederlandse titel veroverde.

In een race die gekenmerkt werd door aanvallend koersen, slaagde Vollaard erin om samen met medevluchters Roy Hoogendoorn en Melle Brouwer het peloton op een ronde te zetten. Dit trio vormde een sterke kopgroep en wist zichzelf een veilige marge te verschaffen om te sprinten voor de Nederlandse titel.

Wisse Slendebroek, de topfavoriet, werd regelmatig gedwongen tot verdedigen en miste uiteindelijk de beslissende slag. Zijn frustratie kwam voort uit het feit dat het peloton besloot de volledige werklast in handen van zijn team, OKAY-Interfarms, te leggen. Ondanks zijn inspanningen slaagde hij er niet in om de gewenste kopgroep te vormen, en de overige ploegen werkten niet mee.

Jesse Vollaard, die de titel pakte met een overtuigende sprint, verklaarde na afloop: “In de Daikin Marathon Cup bij de beloften is het lastig om die mannen te kloppen, ze waren hier de topfavoriet. Dat is lastig koersen, maar we hebben gereden om ze kapot te maken. Een op een is Wisse sterker dan wie dan ook, dit zijn de wedstrijden dat je het moet doen. Je moet erbij zitten, als geheel hebben we heel goed gereden. Beide mannen hebben zich voor mij laten afzakken, daarvoor wil ik ze bedanken.”

Vollaard benadrukte de goede sfeer en samenwerking binnen zijn team, Port of Amsterdam-SKITS, en de progressie die het team boekt. Hij gaf aan dat deze overwinning de beloning is voor het harde werk gedurende het hele jaar: “Dit is de wedstrijd waarvoor we het hele jaar werken, de belangrijkste, deze wil je winnen.”

Met deze verrassende overwinning heeft Jesse Vollaard zichzelf gekroond tot de nieuwe Nederlands kampioen marathonschaatsen voor neo-senioren

zie ook: