UPDATE: Merel Conijn wint Kraantje Lek!

Op 3 en 4 februari 2024 komt de Nederlandse (sub)top van het vrouwenschaatsen bijeen op de IJsbaan Haarlem voor de Kraantje Lek Trofee. De vrouwen strijden in dit allround toernooi op de 500, 1500, 1000 en 3000 meter voor de winst. En voor kwalificatie voor het Nederlands kampioenschap allround. De IJsbaan is gratis toegankelijk voor publiek om de wedstrijd bij te wonen.

Winnares 2022:  Elisa Dul | foto: Michel van Bergen

De Kraantje Lek Trofee is de derde van in totaal vijf wedstrijden van de Holland Cup die dit jaar voor de 13e keer door de KNSB georganiseerd wordt. Deze wedstrijdreeks volgt een opzet vergelijkbaar met de ISU World Cup. De winnaar is degene die bovenaan het eindklassement staat. De winnaar van de Kraantje Lek Trofee van vorig seizoen (2022/223) was Elisa Dul. Vorige maand nog reed zij haar persoonlijke record op de NK Afstanden in Heereveen.

In het verleden wonnen enkele grote namen zoals Yvonne van Gennip, Marianne Timmer en Renate

Groenewold de trofee in de vorm van een kraan. In het seizoen 2019/2020 won Esther Kiel de Kraantje Lek trofee. Hiermee werd zij de eerste winnares van organiserend IJsclub Haarlem sinds Yvonne van Gennip in 1991. Zowel Kiel als Dul rijden nemen in hetzelfde weekend als de Kraantje Lek Trofee deel aan de ISU World Cup 6 in Québec City, Canada.

De Kraantje Lek Trofee wordt sinds 1981 door IJsclub Haarlem georganiseerd. De naam van de trofee is ontleend aan het gelijknamige restaurant te Overveen, de gulle schenker van de trofee. Het restaurant, gelegen aan de voet van het imposante duin de ‘Blinkert’, herinnert aan de tijd waarin schaatsselecties duintrainingen uitvoerden voordat kunstijsbanen werden geïntroduceerd.

Schaatsliefhebbers zijn van harte uitgenodigd om het Kraantje Lek Trofee weekend bij te wonen. Op zowel zaterdag 3 februari als zondag 4 februari start de wedstrijd om 17.00 uur. Zaterdag worden de 500 en 1500m verreden en zondag de 1000 en 3000m. De prijsuitreiking is aansluitend op zondag, naar verwachting rond 20.30 uur.

Vrijwilligers!

Om de wedstrijd vloeiend te laten verlopen, zijn we voor beide dagen nog op zoek naar juryleden / vrijwilligers: lijnrechters, kruiswachters, EHBO, ontvangstsecretatriaat etc.Lijkt het jou leuk om ons bij deze mooie wedstrijd te helpen? Stuur dan een e-mail naar jury@ijsclubhaarlem.nl of naar het onderstaand emailadres of bel / app met Esmé.

Esmé van Benthem

Mobiel nummer : 06 – 20030023