Winterkoninkje is gestart met haar tweede deel van het schaatsseizoen. Ook nu weer mogen wij vele nieuwe kinderen welkom heten. Zij zullen weldra de schaatstechniek gaan aanleren. Buiten de gewone lessen om organiseert WIKO een aantal speciale evenementen.

Dat waren in december j.l. de Ed Hulsing Memorial, de 100 meter wedstrijden en het Kind-ouder schaatsten op 30 december.
Tijdens de Ed Hulsing Memorial doen alle WIKO-kinderen vanaf groep 3 mee aan de wedstrijd. Dit jaar hadden we een meer geoliede organisatie en hebben de kinderen twee omlopen kunnen rijden.
Zoals de afgelopen jaren waren wij ook dit jaar zeer verheugd met een officiële KNSB-starter uit de geledingen van de IJsclub Haarlem. Starten met een echt startpistool maakt het nog veel echter en spannender. De kinderen hebben uitermate hun best gedaan en er zijn mooie tijden neergezet. Dit keer werden die zelfs via het elektronische bord weergeven. Zo professionaliseren we elk jaar meer!

Op 30 december was er het Kind-ouderschaatsen. Ondanks dat het nu midden in de Kerstvakantie viel, was het weer een groot succes. De ouders kunnen ervaren hoe kundig hun kinderen al zijn op de schaats! Op het ijs voelt het toch anders dan vanaf de zijkant en het is vooral leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen en ouders zijn als zij dit samen doen. We hopen dat sommige ouders de stap zullen zetten naar de IJsclub om zelf schaatslessen te gaan volgen.
10 februari 2024 staat het sponsorrijden voor VeloVelo gepland. Ieder jaar weer schaatsen de kinderen om geld op te halen voor dit goede doel. Zij schaatsen dan gedurende 15 minuten zoveel mogelijk rondjes bij elkaar. De stichting VeloVelo is een initiatief van o.a. Linda Selhorst (voorheen WIKO-organisatie), waarbij kleine projecten op de Filipijnen worden ondersteund om aldaar een zelfstandig en onafhankelijk bestaan op te bouwen. Voor meer info: https://velovelo.info.

Ook Winterkoninkje heeft te maken met een verminderd aantal leden in vergelijking tot vroegere jaren. Kinderen zijn tegenwoordig druk en hebben vele andere activiteiten. Maar wij zijn blij met de positieve reacties over het lesaanbod. Regelmatig horen we van ouders dat de kinderen veel plezier ervaren bij de lessen en dat ze vrij snel leren schaatsen.
Winterkoninkje heeft zo’n 21 lesgroepen en rond de 26 trainers en hulptrainers. WIKO kenmerkt zich door enthousiasme en een vaste ploeg aan trainers, mensen die allemaal op vrijwillige basis elke week present zijn. Op het digi-bord naast het kantoor kan je zien wie daar hun inzet aan leveren. Wij zijn enorm trots en blij met deze enthousiaste vrijwilligers die de jonge jeugd het schaatsen willen leren!

Namens de WIKO-organisatie
Walter Braak, Jenno van Belle, Ingrid Ruijgrok, Tineke Luijten