Van 11 tot 21 januari 2024 vonden de Winter Wereld Spelen voor Masters plaats in Noord-Italië (Lombardije). Dit mondiale wintersportevenement is speciaal bedoeld voor atleten vanaf 30 jaar en wordt georganiseerd met de steun van de International Masters Games Association (IMGA), erkend door het International Olympic Committee.

Vijf deelnemers van IJCHaarlem reisden af naar Lombardije voor de 4e editie van de officieuze Olympische Spelen voor Masters. Onder leiding van Michiel Wienese, een drijvende kracht achter de deelname van de club, en met de enthousiaste inzet van topschaatsers zoals Victor van den Hoff, behaalde IJCHaarlem in totaal 14 medailles op dit grootste multisport evenement ter wereld.

Het schaatsen op de lange baan vond plaats op de kunstijsbaan van Miola (beter bekend als B de P.) in plaats van het oorspronkelijke natuurlijke meer Lago Palu op 2000 meter hoogte, vanwege ongunstige weersomstandigheden. Ondanks deze wijziging in locatie, leverde het toernooi indrukwekkende prestaties en diverse hoogtepunten voor de Haarlemse deelnemers.

Nederland behaalde in totaal 16 medailles in het shorttrack, waarbij Marleen Hendriks, bekend op de ijsbaan Haarlem, twee keer goud en een keer zilver won. Op het langebaanschaatsen werden maar liefst 162 van de 288 medailles verdeeld, waarbij IJCHaarlem prominent aanwezig was.

Ondanks aanvankelijke materiaalpech wist Monique Boerema twee medailles te winnen, na een slechte start op de 500m. Michiel Wienese behaalde goud op de 500m, terwijl Arjan Elferink, Kees Langeveld en Erwin Henskes ook uitstekende prestaties neerzetten.

Michiel Wienese maakte zich naast zijn persoonlijke successen sterk voor een bredere internationale deelname aan het schaatsen op de World Winter Games Masters. Hij benadrukte de noodzaak om de sport serieus te blijven nemen en te streven naar een meer gebalanceerde verdeling van medailles tussen verschillende landen op toekomstige locaties.

Met goede resultaten op diverse afstanden, waaronder podiumplaatsen voor Monique Boerema, Michiel Wienese, Victor van den Hoff en Kees Langeveld, konden de Haarlemse deelnemers de World Winter Games Masters 2024 met trots afsluiten.

Dank voor de bijdrage door Lou Hoogewerf en Michiel Wienese

website WWMG 2024