Test dat tijdens de enorm fijne Bert Grotenhuis Bokaal op 15 maart! Dat is een jaarlijkse evenement aan het eind van het seizoen waar je tussen 8 en 17 uur zo veel mogelijk ronden rijdt. Je doet het voor jezelf en een heerlijk voldaan gevoel maar de winnaars (er zijn twee categorieën: vrouwen en mannen) krijgen ook nog een bokaal.

Prachtige belevenis

Het is een prachtige belevenis: om acht uur met samen met een leuke gemotiveerde groep rijders op mooi ijs en een bijna lege baan. Er ontstaan treintjes van verschillende snelheid, je kunt meestal wel aansluiten bij een treintje van jouw niveau.

De hele dag is er een geweldige sfeer! Je krijgt een soort saamhorigheidsgevoel; we willen allemaal zo efficiënt mogelijk rijden om het ons gestelde doel te bereiken. Voor de mij is dat doel: 17 uur halen met minimaal 400 rondjes op het rondentijdenbord. Voor een ander is dat misschien: drie uur rijden of minstens 150 ronden halen. Dat mag allemaal hè? Je kunt ook later beginnen. Het is wel het leukst ‘m tot 17 uur uit te rijden, dan kan je ook nog genieten van de prijsuitreiking met een geestige toespraakje van Bert en daarna gezellig na kletsen in Maartens Café.

Verbaas jezelf

Je denkt het niet te kunnen? Dat dacht ik in 2015 ook. Ik was pas een paar jaar lid van de ijsclub, hartpatiënt en niet de jongste meer: bijna 64. Maar de Grote Bert zelf moedigde me aan mee te doen aan ‘De Bokaal’. Met vrees en beven stond ik aan de start, maar omstreeks half drie had ik mijn doel bereikt: 300 ronden! Ik ging met euforisch gevoel het ijs af om dit succes in het ijsbaancafé met iets lekkers te vieren. Na een half uurtje had ik zin nog even te knallen tot vier uur (in die tijd ging de baan een uur eerder dicht): de teller stond uiteindelijk op 349! Wonderlijk waartoe het menselijk lichaam in staat is!

Aanmelding, deelname en tips

Iedereen kan meedoen, ook niet-clubleden. De meesten zijn recreatieve schaatsers. Meld je aan met een mailtje naar bertgrotenhuis@gmail.com
Gebruik een transponder of klikker om je ronden zelf bij te houden.

Tip 1: neem eten en drinken mee voor tijdens de dweilpauzes. Snel van het ijs, bijtanken en meteen het ijs weer op als de machine van het ijs is.
Tip 2: je kunt ervoor trainen! De komende weken zo nu en dan een paar uur extra achtereen schaatsen. Je zou een doel kunnen stellen: de eerste keer 100 ronden en elke volgende keer 20 meer…

Voor meer informatie en alle spelregels, klik hier