C-,B-,A- junioren en Neo- Senioren seizoen 2023-2024 – Een groep met karakter! Wij hebben een groep die het niet alleen leuk vindt om te schaatsen, maar ook druk is met bijvoorbeeld hockey, zeilen, turnen, gamen en atletiek. En dat natuurlijk nog naast de meest uiteenlopende studies.

Toch komen ze bijna altijd trouw naar de training. Zeker nu de zaterdagochtendtraining van 7.00uur is verplaatst naar de donderdagavond 19:00uur; een zaterdagochtend uitslapen heeft natuurlijk de voorkeur bij de jeugd!

Het is daarom niet verbazend dat er weinig tijd overblijft voor het rijden van wedstrijden. Om die reden traint er zelfs een aantal leden van onze groep zonder wedstrijdlicentie, maar met een trainingslicentie.
In eerste instantie hadden dan ook maar 3 kandidaten zich uit eigen beweging ingeschreven voor de clubkampioenschappen.

Na zowel in de zomer als in de winter samen te hebben getraind, vind ik het als trainer voor onze groep een uitgelezen kans om een wedstrijd te rijden. Ook al om te kijken waar je persoonlijk staat.
Ik heb zowel de groep als de ouders van de groep verteld dat er tijdens de kampioenschappen de mogelijkheid is om ook zonder wedstrijdlicentie een wedstrijd te rijden. Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Hun reacties waren zeer positief en er volgde reactie op reactie!
En na nog enkele berichtjes over de aard en de sfeer van de wedstrijd waren er uiteindelijk 9 deelnemers van onze groep aan de start en hebben we uitstekende resultaten neergezet: we hebben zelfs een aantal podiumplaatsen in onze groep!!

Goed gedaan allemaal!
Erik van Delft

De ervaringen :

Yanniek
De schaats wedstrijd van afgelopen weekend was een erg leuke ervaring, ik kon de kennis die ik heb opgedaan bij de trainingen goed toepassen, vooral op de 1000m . Ook vond ik het erg leuk dat er voor was gezorgd dat iedereen tegen een vergelijkbaar goed iemand schaatst zodat er veel competitie plaatsvindt. Door de grote echo op de ijsbaan was de starter slecht te verstaan waarom ik een valse start maakte, dit is ook het enige verbeterpuntje. Al met al heb ik genoten van de leuke ervaring en zeker voor herhaling vatbaar!

Olivier
Afgelopen weekend heb ik mijn eerste wedstrijd gereden. Ik ben dit jaar van Kras-sport naar ijsclub Haarlem gekomen om wedstrijden te kunnen rijden.  Ik had verwacht dat de lat heel hoog lag, maar uiteindelijk was het een hele leuke sfeer en super leuk om te doen! Ik wil in de toekomst zeker meer wedstrijden rijden. Ik zie veel verbetering in mijzelf en ben gemotiveerd om mijn technieken te verbeteren

Wat me over de streep gehaald heb om in te schrijven: ik denk omdat ik het een keertje wilde meemaken, en aangezien je hier geen licentie voor nodig had was dit voor mij de uitstekende gelegenheid

Laurens
In voorbereiding op mijn toetsen, waaronder een moeilijke toets Grieks, een weekeind schaatsen.

Het was een fantastische wedstrijd, alleen maar leuker gemaakt door het feit dat voor een keer iedereen er was! Rijden tegen mensen uit je eigen groep. Ondanks de storm toch nog een PR gehaald, en lol gehad. Veel plezier gehad, volgend jaar zeker weer!

Yort
Ik vond het heel leuk om weer eens een keer te een wedstrijd te rijden, want mijn laatste wedstrijd was 4 jaar geleden. Toen was ik nog pupil-B.
Toen Olivier, die bij mij in de klas zit zich had ingeschreven ,heb ik mij ook ingeschreven.
Ik vind het leuk om vaker met hem wedstrijden te gaan rijden.

Pepijn
Ik vond het heel leuk om mee te doen aan de clubkampioenschappen. Ik heb er ook veel van geleerd en lekker gereden. Ook was de sfeer op de baan leuk. Ik wil daarom zeker meer wedstrijden gaan rijden in de toekomst.

Jens
Ik vond het leuk om op de clubkampioenschappen te rijden. Dat ik het leuk vond komt vooral omdat ik mooie tijden had, veel van mijn familie kwam kijken en ik tevreden was over hoe het schaatsen zelf ging. Dat ik op het podium ben geëindigd helpt natuurlijk ook. Het was ook zeker gezellig met mijn familie en de andere rijders.

Het clubkampioenschap is eigenlijk een wedstrijd die je sowieso hoort te rijden ook al rij je nooit wedstrijden rij op ze minst de clubkampioenschappen. Ik rij namelijk zelf ook niet zo veel wedstrijden maar ik doe altijd mee aan de clubkampioenschappen. Dat is ook de reden dat ik me heb ingeschreven.

Maar hoe leuk ik het ook vond ik ga er niet meer wedstrijden door rijden, sommigen zoals mijn zus en mijn moeder zullen daar misschien een beetje teleurgesteld door zijn.

Annette
Meedoen aan de ijsclub Haarlem clubkampioenschappen vond ik een hartstikke leuke ervaringen. Naast het schaatsen zelf kan je ook wat eten en drinken bij ’t hogerop of Maartens café en heel het weekend je clubgenoten over de streep komen schreeuwen.

Ik deed al voor de vierde keer mee aan de clubkampioenschappen en dit jaar in de categorie sprint, dames junior B t/m masters. Wat betekent dat ik op zaterdag en zondag een 500m en een 1000m heb gereden zodat je jezelf de tweede keer kan verbeteren. Dit is extra fijn voor de rijders die niet het hele seizoen wedstrijden rijden.

Dit jaar werd ik al vroeg herinnerd dat ik me nog moest inschrijven door mijn enthousiaste trainer. Hij vond het een leuk idee om met zoveel mogelijk schaatsers uit de groep mee te doen. Dat is aardig gelukt we waren met zijn negenen en hebben het allemaal heel goed gedaan. En volgend jaar zal ik er zeker weer bij zijn.

Casper
Ik vond het leuk om aan de clubkampioenschappen mee  te doen en ik ga als ik kan volgend jaar weer mee doen

Channa
Mijn ervaring van de clubkampioenschappen was beter dan ik had verwacht. Ik ging heen met tegenzin. Uiteindelijk heb ik op de 1000m een mooie tijd neer kunnen zetten op zondag en bijna een pr. Ik hoop volgend jaar weer mee te doen en mezelf te verbeteren.

Uitslagen op de Clubkampioenschappen pagina