De Weissensee werd ook de afgelopen weken weer gekaapt door schaatsers van diverse pluimage, niveau’s en nationaliteiten.

4500 recreanten en 250 wedstrijdschaatsers bevolkten het al dan niet zonovergoten Oostenrijkse meer en één ding hadden alle schaatsers daar gemeen: het waren natuurlijk stuk voor stuk allemaal bikkels.
Keiharde mannen en vrouwen die niet bang zijn voor een slopende tocht door de ijzige kou, dan wel om door het schaafijs en de smeltende sneeuw te baggeren. Dat laatste ging dan wel weer gepaard met een bleek zonnetje. Het was maar net wat je aantrof.

Naast de euforie van alle buffelende rijders op hun prestatietochten, waren er ook weer successen bij de wedstrijdrijders. Eén van onze clubiconen, Jeroen Janissen, wist de eerste wedstrijd van de Grand Prix Natuurijs 2024 voor de top league, de Aart Koopmans Memorial, winnend af te sluiten. Hij legde met een combinatie van kracht en sluwheid iedereen erop!

Een paar dagen later reed hij zich tijdens de 60km Sprintwedstrijd naar een zesde plaats, waarmee hij aan de leiding kwam van het Natuurijsklassement en het oranje pak mocht aantrekken. Daarin reed hij ook de Alternatieve Elfstedentocht van 200km. En ook nu reed hij weer als vanouds ijzersterk en was (zoals gewoonlijk) tot in de laatste kilometers weer actief in verschillende kopgroepen. Maar zie maar eens weg te komen in je “lichtgevende” oranje pak. Dan rijdt iedereen op jouw wiel.
Gelukkig kwam zijn ploegmaat Stefan Wolfenbuttel (ook OKAY/Interfarms) die uiteindelijk tweede werd, wel weg en met een klein groepje vooruit te zitten; zat Jeroen toch effe vast. Maar ondanks dat wist hij toch een prachtige 5e plaats te bemachtigen.

Maar Josine Kroon (ook IJCH) schitterde tijdens de 2e Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee (de toertocht) mogelijk nóg harder. Zij werd nota bene als eerste dame afgevlagd! Triomfantelijk bereikte zij na een indrukwekkende 8 uur en 15 minuten als winnares de finish.
Ondanks de uitdagende omstandigheden van het zachte ijs, leverde onze clubgenote een buitengewone prestatie!

Douwe van der Kooi