Dankzij een aantal gezellige avondjes van het uitgebreide organisatiecomité (Peter, Ron, Douwe, Mike, John) en een “pre-unie” met trainers en deelnemers, lag er weer een strak programma klaar voor de Baselga schaatsreis editie 2024.

Op vrijdag 2 februari stipt om 19:00 vertrokken we met de vertrouwde bus van Doelen Coach Service, in goede handen van de ervaren chauffeurs Angela en Piet – bijgestaan door Angela’s man Cock. Angela en Cock zijn fervent schaatsers bij Nut & Vermaak (Leimuiden) en rijden zoveel mogelijk mee met de trainingen en wedstrijden.

De heenreis (en ook de terugreis) verliep zoals gebruikelijk zeer soepel: Ideaal om bij te praten, wijntje – nootje – kaasje – paardenworst erbij, muziek maken en daarna … nog even lekker snurken. Zaterdagochtend in Baselga een zeer warme ontvangst door Gomer en Angela in Hotel Olimpic, inchecken en genieten van zowaar een vrije middag. Voor de meesten betekende dat een beetje bijslapen, genieten van het schitterende weer en carnavalsoptochten en kijken naar de Italiaanse jeugdwedstrijden op de ijsbaan. De volgende generatie toppers staat te trappelen!

Zondagochtend mochten we dan eindelijk los met allereerst de warming-up onder de bezielende, muzikaal ondersteunde begeleiding van Marike, gevolgd door een bochtenclinic in de shorttrackhal. ’s Middags mochten we dan eindelijk op het magische ijs!
Alles onder leiding van een ijzersterk team trainers met dit jaar een drietal jongelingen – Marit, Tessa en Mike – die fantastisch goed werk deden.

Vanaf dat punt was iedereen onderworpen aan het ijzeren regime onder het motto “relax – eat – drink – skate – repeat”. Dus, iedere dag na het ontbijt naar de warming-up, ’s ochtends en ’s middags trainen en op maandag en woensdag wedstrijden. De wedstrijden bieden topsport op allerlei niveaus; voor de recreanten een sprintvierkamp en voor de toppers een kleine of grote damesvierkamp. Ze waren weer perfect georganiseerd door Peter, Martijn en Michel met behulp van een schare vrijwilligers.
Daar kwamen ook weer Italiaanse gastrijders op af waardoor de wedstrijdmiddagen onmiddellijk een internationaal karakter kregen.
De uitslagen zijn te vinden via deze link, klik op ‘uitslagen’.

En als je denkt dat we verder voornamelijk rust pakken dan heb je het mis. Op zondag, dinsdag en donderdag ging een grote groep skiërs naar boven.
Op en rond het hotel werd er gemountainbiket, gewandeld, gezwommen/ge-aquarobic-ed onder leiding van Nicole of schaatsyoga gegeven onder leiding van Elisabeth.
Enzovoorts, enzovoorts!

Dus ’s avonds was iedereen uitgeteld? Welnee, bij het nagerecht mochten we dagelijks meezingen met onze troubadour Douwe die de hoogtepunten van de dag bezong in het Baselga-lied en na het diner kon iedereen direct aanschuiven voor een grappa proeverij, of de pubquiz (met quizmasters Silvia en Mike).
Of een filmpje kijken (weer een prachtige selectie verzorgd door Christiaan), of een robbertje bridge dan wel klaverjas, of de zenuwen trainen met Jenga.
Woensdagavond was er weer de traditionele sterrenwandeling met professionele uitleg van Roel, die ons dwars door de bewolking heen, op kleurrijke wijze wist te vertellen wat we op dat moment allemaal niet konden waarnemen. De avond werd weer afgerond met een glühweintje bij het chalet van de familie Colombini.

De laatste restjes energie werden gestoken in de feestavond op donderdag. Om te beginnen met een fantastisch buffet, wat een goede gelegenheid bood om onze vrienden en vriendinnen van Hotel Olimpic in het zonnetje te zetten. En toen weer dddoooorrrrr …, met een lokale zanger/DJ. Lekker meebrullen tot in de vroege uurtjes met Italiaanse hits, ‘dance classics’ en, uh, de Snollebollekes. En warempel, onze oudste deelnemers (namen en leeftijden bekend bij de organisatie) stonden als eerste op de dansvloer en hielden het vol tot het bittere einde. Hulde.

Vrijdag, de laatste dag, regende het voornamelijk en dat maakte het vertrek ietsiepietsie makkelijker. Een paar die-hards waagden zich nog snel even op het ijs maar voor de meesten was het een kwestie van inpakken, nog wat boodschappen doen en aanschuiven voor de afsluitende gezamenlijke lunch. En tja, toen was het toch echt tijd voor baci en een welgemeend arrividerci!

We kijken terug op een zeer geslaagde schaatsreis, zonder noemenswaardige problemen, ziektes of blessures, en zien reikhalzend uit naar 2025 als er een nieuwe ijsvloer ligt! Namens de organisatie dank aan alle trainers, wedstrijdorganisatie, ijsmeesters, starters, juryleden, klokkers, bellers, afijn, ALLE deelnemers die deze reis tot een grandioos succes maakten.

John Komen

Audioverslag van de Baselga schaatsweek 2024