Hoe worden we (weer) een (financieel) gezonde club, waar iedereen in de regio Haarlem een leven lang leuk kan schaatsen? Met die vraag zijn we afgelopen najaar gestart met een stappenplan om met de leden te komen tot een programma van activiteiten voor de komende jaren. Daarvoor zijn er de afgelopen jaren al vele ideeën geopperd tijdens bijvoorbeeld de verschillende sneeuwbal- en spiegelavonden. Maar welk idee kiezen we?

Informatievraag

Daarvoor hebben we inzicht nodig in wat ons aantrekkelijk maakt. Wat gaat goed. Wat moet beter? Daarom zijn we in januari gestart met een bijeenkomst waar ruim 30 leden in verschillende werkgroepen aan de slag gingen met de vraag; welke informatie hebben we nodig om goede keuzes te maken? Ruwweg kunnen we deze informatiebehoefte verdelen in vijf categorieën; motivatie, gebruik, kwaliteit van de training, karakter van de club en communicatie.

Informatie ophalen

De resultaten van deze bijeenkomst zijn verwerkt tot enquêtes voor de verschillende schaatsgroepen: wedstrijdrijders, recreanten, pupillen en leden van Winterkoninkje. Die enquêtes zijn in februari door velen van jullie ingevuld. Dit heeft een enorm rijk beeld opgeleverd van wat goed gaat en wat beter kan. Tegelijkertijd is de strategiewerkgroep op zoek gegaan naar informatie over niet-leden. Want eerlijk is eerlijk; informatie van de leden is natuurlijk wel een beetje gekleurd.

Informatie toepassen

De enquêteresultaten gaan we later nog uitgebreid presenteren. Hieronder vast enkele highlights:

• De enquête is ingevuld door ruim de helft van de leden
  • De leden zijn ooit gaan schaatsen omdat ouders of vrienden hen daarin hebben gemotiveerd, omdat er natuurijs was en tochten te kunnen rijden.
  • De keuze voor IJsclub Haarlem ligt voor de hand; als je wilt schaatsen en in Haarlem woont, ga je naar IJsclub Haarlem. En ja, aanbeveling van anderen speelt daarin een grote rol.
  • De club krijgt als geheel het rapportcijfer 7,5. Degenen die lager dan een 8 geven zien verbeterpunten in de trainingstijden, de grootte van de groepen en de communicatie.
  • Het plezier in de trainingen en de sfeer op de club worden als zeer goed ervaren.

Tijdens de tweede bijeenkomst eind februari zijn de werkgroepen de uitkomsten verder gaan analyseren om een conclusie te kunnen trekken waar onze focus de komende tijd op moet komen te liggen. De resultaten van deze bijeenkomst moeten nog verwerkt worden. Duidelijk is wel dat er flink veel aandacht uit zal gaan naar reclame (of werving) en naar het verbeteren van de training en trainingsmogelijkheden voor specifieke groepen. Op de Bijzondere ALV op 27 maart zullen we hierover meer uit de doeken doen.

En nu doorpakken

Een ding is zeker; er is werk aan de winkel. En dat kunnen we alleen met jullie hulp. We zullen voor de verschillende aandachtsgebieden projectgroepen inrichten. De projectgroep gaat het aandachtsgebied verder uitwerken en in de praktijk brengen. Hoeveel tijd dat kost is natuurlijk lastig aan te geven. Dat zal waarschijnlijk uitkomen op gemiddeld een uur of twee per week, voor een periode van 6 maanden. Op de Bijzondere ALV vertellen we meer.