27 maart 2024 was ’t Hogerop afgeladen vol. Dank aan iedereen die er was. Want het bestuur had jullie reactie nodig op voorstellen om straks op de Algemene Ledenvergadering op 6 mei een sluitende begroting te kunnen presenteren. Hieronder een kort verslag.

Uitdagingen

Zoals bekend staat de club voor een aantal uitdagingen. Door het teruglopend ledenaantal, lopen ook de inkomsten terug. En door het vergrijzende ledenbestand kunnen we al zien aankomen dat een aantal van de leden tussen nu en 2030 zal stoppen. Daarnaast blijkt dat onvoldoende duidelijk is wat we te bieden hebben waardoor het aantrekken van leden moeizaam loopt. En vooral: met onze huidige uitgaven- en inkomstenpatroon hebben we een groot structureel tekort.

Financiële balans

Het bestuur ziet het als haar verantwoordelijkheid om een sluitende boekhouding te voeren. Oftewel, niet meer geld uit te geven dan er binnenkomt. Dat betekent dat we voor komend seizoen zowel iets aan onze uitgaven moeten doen als aan onze inkomsten. Hiervoor is een evenwichtig pakket van maatregelen bedacht met als belangrijkste streven om de contributiestijging zo laag mogelijk te houden.

Totaal pakket

Het pakket van maatregelen bestaat uit enerzijds het verhogen van de contributie en abonnementen en invoeren van een eigen bijdrage voor de zaaltraining, en anderzijds uit het stoppen of verkleinen van bepaalde activiteiten. Daarnaast is budget gereserveerd voor het aantrekken van nieuwe leden. De presentatie met de voorstellen en uitgangspunten vind je hier. Er is groot begrip en draagvlak in de BALV om de contributies fors te verhogen. Die waren namelijk de afgelopen 3 jaar niet verhoogd terwijl de inflatie 17% was. Het enige voorstel dat niet is overgenomen is de voorgestelde besparing van de ijshuur van het middenterrein (30/60 baan) tijdens het clubuur. Het Bestuur gaat nu verder met de concrete uitwerking van de voorgestelde maatregelen in de Begroting 2024/2025.

Meerjarenplan

Om te voorkomen dat we over een paar jaar nog eens dit soort maatregelen moeten nemen, dienen we actie te ondernemen om zowel de huidige (jongere) leden bij ons te houden als nieuwe leden te werven. Aan de hand van de enquête begin dit jaar hebben we inzicht gekregen in wat we kunnen benadrukken (wat maakt ons bijzonder) en wat we moeten verbeteren. Met behulp van werkgroepen heeft het bestuur de resultaten verwerkt tot een meerjarenplan dat ook op de Bijzondere Algemene Ledenvergadering is gepresenteerd. De presentatie van het meerjarenplan en de uitkomsten van de enquête kun je hier lezen.