Tijdens de Algemene Ledenvergadering van 11 mei 2023 is Sjoerd Adema benoemd tot Erelid van de IJsclub voor Haarlem en omstreken. Dit vanwege zijn opmerkelijke prestaties tijdens zijn 35 jarig trainerschap en zeer grote verdiensten voor de IJsclub Haarlem. We zijn vereerd en trots hem te kunnen opnemen in de galerij der Ereleden.

Het leven van Sjoerd heeft grotendeels in het teken gestaan van schaatsen. Als rechtgeaard Fries sportman ontbreekt de tocht der tochten, de 11 stedentocht uiteraard niet aan zijn palmares. Met succes heeft hij de laatste drie van deze monster tochten volbracht. Die van 1985, 1986 en de (hopelijk voorlopig) laatste van 1997. Een prestatie van formaat waar we hem mee feliciteren.

Het verlangen om de 11-stedentocht te rijden was er bij Sjoerd al op jonge leeftijd. In 1963, op slechts 17-jarige leeftijd en zeer goed getraind, wilde hij graag zijn eerste rijden. Helaas, hij kreeg geen dispensatie, want hij was te jong. Gezien de zeer barre omstandigheden van deze meest legendarische ‘Hel van het Noorden’ was dat, achteraf gezien, misschien maar goed ook.

Met de ervaringen die hij tijdens deze tochten heeft opgedaan, kan zonder twijfel een boeiend avondvullend programma gemaakt. Misschien gaan we hem vragen omdat nog eens te doen. Sowieso vindt u onder dit stukje een link over enkele ervaringen van Sjoerd bij de 11-stedentocht.

In de zomer van 1986 verhuisde Sjoerd naar Haarlem omdat hij hier een baan als leraar had gekregen. Bij die sollicitatie stelde hij wel één voorwaarde: als ‘de tocht’ er weer is, dan sta ik niet voor de klas.

Direct na zijn aankomst in Haarlem werd Sjoerd met zijn hele gezin lid van de IJsclub. Vanaf 1988 werd hij ook als trainer actief en belangrijk voor de Clubselectie door daar voor veel successen te zorgen en sponsors binnen te halen.

Sjoerd is een trotse Fries, soms eigenwijs en veeleisend, maar altijd met een aangename dosis humor.

Als trainer van de Baanselectie Junioren C heeft Sjoerd veel succes behaald. Podiumrijders bij verschillende Nederlandse kampioenschappen. Hij heeft aan de basis gestaan voor de latere prestaties van veel topschaatsers zoals Simon Kuipers (tweevoudig Wereldbekerwinnaar) en Brigt Rykkje (derde plaats op het WK 10 km). De nu zeer succesvolle coach van het Noorse schaatsteam Bjarne Rykkje heeft van Sjoerd de beginselen van het schaatsen mogen leren.

Meestentijds gaf Sjoerd echter training aan de gewone wedstrijdrijders en wat later aan de recreanten. Zomers in de Oase en in de winter op het ijs. Achter die trainingen lag altijd een goed plan. Een plan wat altijd helder en met de nodige humor uitgelegd werd.

Sjoerd heeft zelf zeer lang meegedaan aan de wedstrijden Lange Baan- en marathon en ook zeer veel als coach langs de baan gestaan. Op een ooit te Haarlem georganiseerd WK Masters heeft hij heel goed gepresteerd.

Vlak voor Corona stopte Sjoerd met het zelf rijden van wedstrijden. Het opwarmen en soepel worden veel te lang ging duren. De wil was er nog wel, maar de rug wilde helaas niet zo goed meer.

Gelukkig heeft Sjoerd het schaatsvirus en de clubliefde overgedragen op zijn kinderen.

We hopen dat Sjoerd nog heel lang op (of naast) het ijs kan en zal blijven staan. Dit om er zelf plezier aan te beleven, om les te kunnen geven aan de recreanten en zodat wij als IJsclub nog graag lang kunnen genieten van zijn kennis.

De voordracht van het bestuur om hem tot Erelid te benoemen, is iets wat Sjoerd volkomen verraste, en werd door de leden met groot applaus beantwoord.

Door zijn benoeming tot Erelid wordt de onschatbare bijdrage van Sjoerd Adema aan de schaatssport erkend en gevierd. We kijken uit naar zijn voortdurende betrokkenheid en zijn inspirerende aanwezigheid binnen onze Club.

het Bestuur