Beste schaatsvrienden en vriendinnen,

De schaatsen staan inmiddels in het vet, de schaatskleding is gewassen en opgeborgen in de kast.
De fietsen uit de schuur gehaald en de eerste ritjes alweer gereden. Heerlijk om weer op dat fietsje te zitten en buiten het lentegevoel op te snuiven. Ik kijk uit naar de gezellige club-fietsritten.

We kunnen terug zien op een mooi schaatsjaar met enkele heel leuke afsluiters zoals: onze Duatlon, een zeer geslaagde Recreantencup (record aantal deelnemers), het oergezellige laatste clubuur met estafette en de uitreiking van bekers der Clubkampioenen.
Ook de Bert Grotenhuis Bokaal was weer een groot succes. Hoed af voor Josine Kroon. Een dame die het All time ronde (mannen) record verzet van 713 naar 722 rondes, dat is superklasse. Niet alleen zij is een (of de) winnaar. Dat waren er velen. Iedereen die mee gedaan heeft, de één met 100 – 150 rondjes, anderen met 300 en een enkeling met ruim 500. Er zijn individuele topprestaties geleverd en het was ook nog eens uitermate gezellig.
De IJsclub heeft daarom, in overleg met Bert en de IJsbaan besloten dat dit niet de laatste BGB was. We gaan het, voorlopig voor 5 jaar, voortzetten en Bert hoopt volgend jaar ook gewoon van de partij te zijn. Dus: volgend jaar kunnen de rondenvreters, als afsluiter van het schaatsseizoen, gaan trainen voor – en genieten van – wederom een BGB.

Iets anders. Op 27 maart hebben we een zeer druk bezochte en in goede sfeer verlopen Buitengewone Algemene Ledenvergadering (BALV) gehouden. Hierin heeft het bestuur uitgelegd hoe zij het grote financiële tekort waar we (zonder maatregelen) volgend jaar op af zouden stevenen wil gaan dichten. Dat willen we doen door enerzijds de inkomsten uit contributies en abonnementen te verhogen en anderzijds te snijden in uitgaven. Beiden zijn niet leuk voor de leden, maar helaas wel nodig. Gelukkig kon de vergadering zich in grote lijnen vinden in de door het bestuur voorgestelde maatregelen en was er uitermate veel begrip voor het onontkoombare feit dat de contributies, na 3 jaar lang niet verhoogd te zijn geweest, nu fors zullen gaan stijgen.
Het bestuur heeft de mening van de leden op dit alles gepeild en gaat de uitkomsten verwerken. In de voorjaars ALV van 6 mei komen we met concrete voorstellen voor de aanpassingen van contributies, abonnementen en besparingen. Elders in de Nieuwsbrief kun je hier nog veel meer over lezen.

Op deze BALV hebben we ook verslag gedaan van de ontwikkelingen t.a.v. het meerjarenplan, de enquête onder de leden en hetgeen we via Meerjarenplan (MJP) willen gaan doen aan o.a. de terugloop van ledenaantal, vergrijzing en het langer bij ons houden van jongeren. Ook dit plan is enthousiast ontvangen. We gaan het zo spoedig mogelijk omzetten in concrete acties en zullen jullie regelmatig op de hoogte houden van ontwikkelingen. In het hierboven genoemde artikel kun je ook hierover meer lezen.

Graag zien we jullie op de voorjaars ALV van 6 mei We praten je dan verder bij. Trouwens, er staan dan ook best wat interessante andere onderwerpen op het programma. Het is belangrijk dat jullie je stem laten horen.

Terug naar waar het eigenlijk om gaat in onze club. Het samen sporten.
Het ijs op onze baan mag dan wel weg gedooid zijn, aan activiteiten is er bij IJsclub Haarlem ook zomers geen gebrek. We gaan met elkaar skeeleren, fietsritten rijden, duin- en/of wielertrainingen doen en nog zo wat meer zaken. Dat doen we omdat we van sporten en buiten zijn houden, omdat het de saamhorigheid, het clubgevoel versterkt en bovenal omdat we in oktober goed voorbereid willen zijn als we weer het ijs op mogen.

Ik ga afsluiten. Hopelijk zien we elkaar binnenkort bij de ALV of één van die zomertrainingen.
In ieder geval wens ik jullie een mooie lente.

Met hartelijke groet, Theo Bakkum