In memoriam Jan Ottolander (30 januari 1935-15 februari 2022)

Het is eind jaren ’80 en de IJsclub barst uit zijn voegen qua leden. Op het kantoor wordt nagenoeg al het papier- en regelwerk verzorgd door een kleine staf. Jan van Gennip als chef de bureau, samen met Ruut Jongeling en Aad Stecher. Al gauw is behoefte aan meer kantoorondersteuning als Aad stopt en als eerst Carel Bakker zich aanmeldt, volgt daarna Jan Ottolander. Hij is een honkbalkennis van Ruut en vader van schaatsend lid Sander. Al gauw blijkt Jan een zeer gewaardeerde kracht op het kantoor waar hij aan het werk een bepaalde humoristische “twist” geeft en bovendien weet hij van aanpakken.

We kunnen het ons bijna niet meer voorstellen, maar bedenk dat nagenoeg alles op de club via het kantoor verliep. Dan hebben we het over de leden- de financiële, en de abonnementenadministratie.
Maar ook Winterkoninkje, de organisatie van de wedstrijden, inschrijvingen, opstellen startlijsten.
Inzet bij Kraantje Lek, de Haarlem Trofee, ondersteuning bij Kees Jongert, scholenploegen- achtervolging enz., Een enorme hoeveelheid werk waar later ook nog ondersteuning bij kwam van Ruud Engeringh en Henk Loerakker.

Ook m.b.t het clubhuis werden kleine klusjes en storingen door Jan (en Carel) aangepakt. Toen met name de wedstrijdorganisatie anders geregeld ging worden, was dat voor de heren wel even slikken en zij hadden er wat moeite mee dat uit handen te moeten geven. Maar dat is uiteindelijk ook goed gekomen en zij merkten later dat ze van een flinke last bevrijd waren.

In die jaren was er ook een regelmatig kantooroverleg met het bestuur. Moeilijke kwesties die door kantoor aan de orde werden gesteld vroegen om aardig wat stuurmanskunst en Jan had het vermogen om met een bepaalde humor een probleem aan de kaak stellen waarmee hij de scherpe kantjes eraf wist te krijgen. Je kon dan aan de twinkeling in zijn ogen zien dat hij blij was met de oplossing, waartoe hijzelf natuurlijk een aanzet gegeven had. Toen hij aankondigde te stoppen met het kantoorwerk kon gelukkig een opvolger worden gevonden in de persoon van Jan Olierook.

Bij zijn afscheid in april 2009 wordt hij (met de andere kantoormannen) op voordracht van het bestuur van de IJsclub door de Algemene Ledenvergadering tot erelid benoemd als dank voor de 20-jarige inzet. Op zijn afscheidsreceptie een dag later wordt hij, met de andere heren van het kantoor, voor het vele werk dat (ook) voor het Gewest NH-U is verricht, door de voorzitter van het gewest onderscheiden als lid van verdienste.

Wij wensen de familie sterkte bij zijn afscheid.

NB Kaart Jan Ottolander