Beste schaatsvrienden en vriendinnen,

We zitten in de donkere dagen voor Kerst. Sint is terug in Spanje en overal zie je de kerstbomen en lichtjes weer verschijnen om het gezellig te maken en uiteraard gaan ook wij dat ook in ons clubhuis doen, de boel in kerstoutfit brengen.

Eindelijk is het ook wat kouder waardoor het ijs zo veel lekkerder glijdt. Wat fijn ook dat we overkapt zijn. Ondanks dat er zo ongelooflijk veel regen is gevallen kunnen wij, ook dan, lekker droog binnen, maar toch buiten, onze mooie sport beoefenen.
Hoewel ik het idee heb dat het schaatsseizoen pas net begonnen is, zijn we over een paar weken alweer halverwege en is dit alweer de laatste ‘van de Voorzitter’ van 2023.

Er is van alles gebeurd. Er wordt volop geschaatst en er worden de nodige wedstrijden en toernooien gereden. De Aris Dijksman Memorial was wederom een groot succes en erg gezellig. Er is een schaatsslijpcursus geweest, een bochtenclinic gehouden, er waren opfriscursussen voor de trainers en er zijn vast nog veel andere leuke dingen gedaan die ik hier even vergeet te noemen.

We zijn met vele vrijwilligers actief geweest met Schoolschaatsen en hebben zo veel kinderen een onvergetelijke schaatservaring laten beleven. Het is zo leuk om het enthousiasme van die kinderen, onderwijzers, ouders maar ook van onze begeleiders te zien. Heel goed dat we dit doen. Hiermee planten we een schaatszaadje bij dat jonge spul en, doordat we het samen en met plezier doen, versterkt het ook de saamhorigheid in onze vereniging. Als we zo ook nog wat meer bekendheid krijgen en extra leden kunnen winnen, is dat mooi meegenomen.
Onze baan is zelfs even op het Jeugdjournaal geweest. Tijdens WIKO is er een reportage gemaakt over het nut van het dragen van helmen.

Op 21 november hebben we een druk bezochte Algemene Ledenvergadering gehad. Er is verslag gedaan van wat we als club en bestuur zoal gedaan hebben, de jaarrekening is gepresenteerd en goedgekeurd, de financiële ontwikkelingen zijn toegelicht. Ook is ingegaan op de grote uitdagingen waar we als club voor staan zoals o.a. het teruglopend ledenaantal, financieel tekort, dat niet voor iedereen duidelijk is waar we voor staan en de vergrijzing. Zaken die ons voortbestaan in gevaar kunnen brengen.
Er is op de ALV ook een plan gepresenteerd hoe we die uitdagingen willen aanpakken. Hier kun je er meer over lezen. Lees het alsjeblieft en …. meld je aan om mee te denken.

Op zaterdag 9 december (kort dag) wordt na het Clubuur de jaarlijkse Haarlem Trofee verreden en we gaan daar ons best doen die te winnen. Kom kijken en moedig onze rijders aan.
Op zaterdag 16 december is er na het Clubuur voor 7e keer de jaarlijkse Klaas Pander Memorial.
Een heel leuk evenement voor duo’s en staat open voor zowel recreanten als wedstrijdrijders. Meld je aan, als rijder, als jurylid of …. kom kijken.

Graag nodigt het bestuur jullie uit voor de Nieuwjaarsreceptie op 6 januari 2024 na het Clubuur. We hopen jullie daar in grote getalen te zien om zo gezellig het Nieuwe jaar in te luiden.
Rest me nog om jullie, en jullie dierbaren, alvast een heel gezellige Kerst en een gezond, gelukkig en sportief 2024 toe te wensen.

Met hartelijke groet,
Theo Bakkum