Beste schaatsvrienden en vriendinnen,

Het is schaatsseizoen is weer bijna voorbij. Nog een paar keer schaatsen en dan mogen de schaatsen (na 24 maart) weer in het vet. Dan gaan we fietsen en andere leuke dingen doen.

Toch, de komende 2 weken gaan we nog even genieten van het ijs. We hebben ook nog wat leuke dingen op het programma staan. Op 9 maart de Duatlon. De combinatie van lopen en schaatsen die je met familie en of vrienden mag doen. Doordat er ook heel veel categorieën zijn heb je grote kans om op het podium te komen. Maar, daar doen we het natuurlijk niet alleen voor. Het gaat ook om de lol van het lekker gezellig samen sporten.

Op 16 maart sluiten we, zoals gewoonlijk,  het seizoen af met een ingekort laatste Clubuur en de altijd oergezellige ploegen estafette, Glühwein en worstjes op de BBQ.

Zoals jullie wellicht weten heeft IJsclub Haarlem dit seizoen, in allerlei leeftijdscategorieën weer vele Wereldkampioenen, Nederlands Kampioenen en anderszins bijzonder presterende schaatsers geleverd. Daar zijn we hartstikke trots op. We gaan hen daarom bij ons laatste clubuur ook flink in het zonnetje zetten. Dus, neem je hoed mee en …. zet hem af tijdens hun huldiging.

Op vrijdagavond 19 april willen wij iedereen die zich afgelopen jaar ingezet heeft voor de club, enorm bedanken. Dat doen we door middel van een vrolijk feest. Zet dus vast in je agenda; 19 april van 20.00 uur tot 23.30 uur in Maartenscafé aan de ijsbaan. Wij verzorgen uiteraard een hapje en een drankje en een live dj. Alle vrijwilligers krijgen nog een persoonlijke uitnodiging per mail.

Dan nog even over het hier al vaak genoemde Verbeterplan, de enquête en de BALV. Graag nodigen we jullie uit om op 27 maart naar de Buitengewone Algemene Leden Vergadering te komen. In het eerste deel van de BALV zullen we dan vertellen wat jullie zoal van de club vinden. Wat de sterke punten van ons blijken te zijn die we beter voor het voetlicht kunnen of moeten brengen en of ontwikkelen. Ook gaan we zo concreet mogelijk vertellen wat er anders, beter kan, beter moet en hoe we dat willen doen.

In het tweede deel van de BALV gaat het helaas over geld. Zoals bekend ligt er een enorme financiële uitdaging. Voor het lopende jaar 2023-2024 stevenen we af op een fors verlies. Zonder aanpassing van beleid zal dit voor komend seizoen 2024-2025 nog hoger worden. Dat is niet houdbaar en onacceptabel. Het bestuur wil voor komend seizoen een sluitende begroting presenteren. Geen verlies en geen winst. Na drie jaren zonder contributieverhoging is die nu helaas onvermijdelijk. Daarnaast zijn nog andere knoppen waaraan gedraaid kan worden zoals o.a. hogere tarieven voor wedstrijd- en trainingsabonnementen, aanpassing eigen bijdrages activiteiten en bezuinigen waar mogelijk (minder dingen doen = minder geld uitgeven).
Het bestuur zal op 27 maart een evenwichtige set maatregelen presenteren waarmee we uitkomen op een sluitende begroting. Het is belangrijk jullie mening te horen. Er is ook een zeer beperkte mogelijkheid nog iets aan ‘de knoppen’ te draaien.
Hopelijk is het belang van die BALV zo duidelijk en zien we je die avond in ‘t Hogerop.

Ik ga afsluiten met wat persoonlijke schaatsbelevingen. Met een toetje.
Het toetje van dit schaatsseizoen is hartstikke lekker. Zoals afgelopen vrijdagmorgen, op een spiegelglad ijsvloertje en amper wind. Tijdens de ijsverzorging in een lekker lentezonnetje. Ik realiseerde me dat dit misschien wel één van de laatste keren zou kunnen zijn dat we zo van de zon konden genieten. Deze zomer gaat namelijk de tentoverkapping van de binnenbaan verlengd worden. ‘Elk nadeel hep zijn voordeel’. Niet meer in de zon, maar straks wel veel minder wind op de baan. De ijsvloer van de binnenbaan zal een seizoen later twee keer zo groot geworden zijn dan ze nu is en dat is ook weer heel fijn.
Voor iedereen. Geniet nog even van het goede ijs en hopelijk van het zonnige weer.

Ik wens jullie een goede, plezierige en gezellige afsluiting van het schaatsseizoen en alvast een mooie zomer.

Met hartelijke groet, Theo Bakkum