Historie van de IJsclub voor Haarlem en omstreken.

De IJsclub voor Haarlem en omstreken, kortweg IJsclub Haarlem, is opgericht op 22 januari  1869 en heeft als doel, ‘het beoefenen en bevorderen van de schaatssport in de ruimste zin des woords’.

Vandaag de dag wordt er door jong en oud geschaatst, op wedstrijd- en recreatief niveau. Schaatsen bij IJsclub Haarlem is leuk en ontspannend. Maar IJsclub Haarlem biedt haar leden meer. In het zomerseizoen zijn er de duin (conditie)trainingen en naast (wedstrijd)ijstrainingen worden er uiteenlopende sportieve activiteiten georganiseerd.

Ook bezit de IJsclub een clubhuis aan de ijsbaan met kleedkamers en een fantastisch uitzicht op het ijs.

In de geschiedenis van de ijsclub komen bekende schaatsnamen voor.  In de tijd na de oprichting waren dat W.H (Pim) Mulier , de bekende sportpionier die o.a., het initiatief nam tot de eerste georganiseerde 11-stedentocht. Klaas Pander , winnaar van de internationale natuurijsmarathon Haarlem-Leiden in 1888 en leermeester van Jaap Eden. Jaap Eden , binnen de IJsclub de eerste wereldkampioen allround in 1893,1895 en 1896. Zo’n 100 jaar later bracht de Haarlemse Yvonne van Gennip heel Nederland in extase met haar drie gouden olympische medailles in Calgary. Maar ook de langebaanschaatsers Brigt en Bjarne Rykkje en de marathonschaatsers Edward Hagen en Fausto de Marreiros hebben als lid van de IJsclub Haarlem topprestaties geleverd.

De vereniging was in 1882 eveneens medeoprichtster van de Nederlandsche Schaatsenrijders Bond, de voorloper van de K.N.S.B . De afgevaardigde namens de IJsclub was Pim Mulier. Ook was hij in 1892 nauw betrokken bij de totstandkoming van de Internationaler Eislaufverein welke later werd omgedoopt in de ISU.

Voor de aanleg van de huidige kunstijsbaan (1977)  bezat de IJsclub een groot terrein waar in de winter bij flinke vorst op natuurijs werd geschaatst.

Als gevolg van bouwperikelen moest deze kunstijsbaan na 2 jaar sluiten , maar in 1983 verscheen een nieuwe ijsbaan en werden in de jaren daarna nieuwe gebouwen en een overkapping gebouwd.

De Ijsclub heeft hier al vele jaren haar bestaansrecht bewezen en blijft haar leden stimuleren om aan de oorspronkelijke doelstelling te voldoen , met langebaan-, marathon- en/of recreatieschaatsen.

Naast een (kunst)ijsbaanvereniging als IJsclub Haarlem kennen wij binnen het “Haarlemse” nog een (land)ijsbaanvereniging namelijk “Nova Zembla” in Spaarndam welke is opgericht in 1882.

Een vereniging die aan haar toekomst werk zorgt er ook voor dat de (basisschool)jeugd vertrouwd gemaakt wordt met de eerste beginselen van het schaatsen.  In het schaatsseizoen wordt er elke zaterdag onder de vlag van IJsclub Haarlem via de actie “Winterkoninkje” deze schooljeugd  de schaatsbeweging op bevlogen wijze aangeleerd. Via cursussen (2 per seizoen) van 10 lessen vindt op speelse wijze onderricht plaats door vele gediplomeerde instructeurs/-trices met hun begeleiders en behalen daarna hun K.N.S.B diploma.

Ereleden

2023 Cora Hulsebosch